המרכז לזיכרון ופיתוח יכולות קוגניטיביות - אחד מי יודע: זו לא אגדה

אחד מי יודע: זו לא אגדה – "ח" טכניקות מההגדה לשיפור הזיכרון

כתב: ערן כץ

אחד מי יודע? לימוד בעל פה – שינון בסופו של יום כולנו נזכור שמדובר באחד שהוא אלוהינו.
קדש ורחץ? אלו הם ראשי פרקים שקל לזכור אותם. כותבי ההגדה של פסח היו מומחים גדולים בכל הקשור בטכניקות זיכרון. ערן כץ מסביר מה אנו יכולים ללמוד מהם?

מה אתם זוכרים יותר? את "כל נדרי" ואת "מגילת רות" אן את "אחד מי יודע" ואת "עשרת המכות" מההגדה ?
רוב רובם של האנשים שיתבקשו לנהל בעל פה, לאלתר ולערוך את טקסי אחד מהחגים הבאים – שבועות, פסח או סוכות יבחרו לנהל את סדר פסח.

ממעמקי הזיכרון ישלפו, בקלות יחסית, המוטיבים המרכזיים של ההגדה: די דיינו, הקושיות, שולחן עורך, אחד אלוהינו, קדש ורחץ, חד גדיא, על ארבעה בנים, ועודאין זה מקרי שאנו זוכרים זאת. לא ידוע באיזו תקופה התפתחה ההגדה, ככל הנראה בתקופת בית שני אך ידועה וברורה העובדה שההגדה נכתבה בכוונת מכוון בעזרת טכניקות זיכרון וזאת על מנת להטביע חותם אצל כל אדם ואדם  ש"בכל דור ודור יהיה חייב אדם לראות את עצמו כאלו הוא יצא ממצרים" ותהייה באפשרותו לערוך את ליל הסדר, גם במקרה שאין בידיו הגדה פיזית. ההגדה של פסח "עושה בית ספר" לטכניקות זיכרון, אלו הן טכניקות שאנו יכולים לאמץ די בקלות על מנת להביא לשיפור זיכרוננו בחיי היום.

בואו ונתחיל לאמץ מספר שיטות לזיכרון וכל זאת לקוח מן ההגדה:

1. חזרה, חזרה וחזרה - שינון

אנו חוזרים מספר פעמים על הפיוטים השונים מההגדה. בחד גדיא" ו"דיינו" ישנה חזרה על משפטים שכבר נאמרו. "וְאָתָא שׁוּנְרָא וְאָכְלָה לְגַדְיָא,... וְאָתָא כַלְבָּא וְנָשַׁךְ לְשׁוּנְרָא, דְּאָכְלָה לְגַדְיָא... וְאָתָא חוּטְרָא וְהִכָּה לְכַלְבָּא, דְּנָשַׁךְ לְשׁוּנְרָא, דְּאָכְלָה לְגַדְיָא". עד סוף הפיוט נזכור תמיד שקיימת בעיה בין הגדי לחתול.

בפיוט "אחד מי יודע?" קיימת חזרה,  מספר פעמים,  מהסוף להתחלה על כל אחד מהמשפטים .    ישנם אנשים ש"משתגעים" מזה  כבר במחצית הדרך של הפיוט, אבל... לאחר יג פעמים לבטח נזכור וללא כל ספק ש"אחד" הוא אלוהינו.
חזרה במספר רב של פעמים זאת הדרך היעילה ביותר להטביע את המידע בזיכרון.

2. קולקטיב של שותפויות

מדי שנה בשנה אנו לוקחים חלק פעיל בשחזור טקסט ששכל ייעודו הוא להזכיר לכולנו את יציאת מצרים. אנו שותפים פעילים גם בטקס שאנו משחזרים אותו כל פעם מחדש. השחזור כולל את הכנת קערת הסדר ומסבירים – מזכירים מה כל מאכל מסמל, יש את טקס גילוי המצות וחצייתן, שותים 4 כוסיות, בעזרת האצבע אנו מטפטפים יין מהכוסית וזאת כסמל לעשרת המכות, הדלת נפתחת בציפייה לאליהו הנביא, הילדים מחפשים את האפיקומן ועוד...איך אומרים בקיצור? "אקשן רציני".
ככל שאנו שותפים במעשים ואף יש לנו מעורבות ריגשית בכך המעורבות שלנו תורמת תרומה רבה לזיכרון.

3. הפעלת הדמיון החריג

כל נערה ונער שתורם יגיע לקרוא מן האגדה את המשפטים הבאים תחילה יאדימו ויהיו אחוזי אימה  ואף יתקשו קצת בקריאת הקטע הבא: "רְבָבָה כְּצֶמַח הַשָּׂדֶה נְתַתִּיךְ, וַתִּרְבִּי וַתִּגְדְּלִי וַתָּבֹאִי בַּעֲדִי עֲדָיִים, שָׁדַיִם נָכֹנוּ וּשְׂעָרֵךְ צִמֵּחַ, וְאַתְּ עֵרֹם וְעֶרְיָה". עבודה מסיבית של ביקור אצל פסיכולוג  שנים לאחר מכן לא  ימחקו את זיכרון המבוכה מליל סדר. אנחנו זוכרים מצוין את החריג ויוצא הדופן. אצלנו כבני אדם – הדבר יוצא הדופן והחריג מוטבע טוב בזיכרון שלנו.
כאשר אתם לומדים משהו משעמם מומלץ להוסיף לו נופך מביך ודרמטי ותופתעו לראות באיזו קלות תזכרו את הדברים שאתם צריכים ללמוד.
 
4. סימנים

"רבי יהודה היה נותן בה סימנים" – דצ"ך עדש באח"ב. מאז ומעולם ראשי התיבות היו טכניקת זכירה נפוצה במדרשי חז"ל. במקום שנצטרך לזכור עשר מילים, נצמצם זאת לשלוש מילים הכוללות עשר אותיות בלבד. אם אתם רוצים לזכור את הסיסמאות שלכם באינטרנט הפכו אותן לראשי תיבות.
 
5. אסוציאציה ולוגיקה

שמונה מי יודע? נחשוב לרגע מה בחיינו קשור באסוציאציה לשמונה? ברית מילה! שמונה ימי מילה.  אחד אני יודע... אחד אלוהינו.. בעזרת קשרים אסוציאטיביים המוח זוכר הרבה יותר טוב..
קבלו למשל עובדה מעניינת ומשעשעת שיש סיכוי שתרצו לזכור: עלות בניית טיטאניק הייתה שמונה מיליון דולר.(לפני הרבה שנים). הסרט על הטיטניק עלה 200 מיליון דולר. כיצד נזכור זאת? ניתן לעשות קישור ליחידת חיל המודיעין  8/200 או לחלופין נדמיין חנוכייה עם שמונת הקנים משייטת על הטיטניק.

6. הדחף לפעול - מוטיבציה

בני ישראל מצווים על ידי אלוהים לזכור את יציאת מצרים: "זכור את היום הזה אשר יצאתם ממצרים". איזו מוטיבציה גדולה מזו יכולה להיות ליהודי מאמין לזכור זאת? הרי מוטיבציה זו הינה ריצוי רצון הקב"ה!
כמו בכל דבר בחיים המוטיבציה מוסיפה תרומה משמעותית גם לזיכרון. נצא ונחשוב מה המוטיבציה שלנו לזכור דבר מה ומה יצא לנו מזה? מה המוטיבציה שלנו לזכור שמות? קולגות, לקוחות, תלמידים ועוד אנשים תמיד יהיו אסירי תודה, נרגשים ומרוצים על כך שזכרתם אותם. מהי המוטיבציה המניע אותנו לזכור אוצר מילים? יצירת יכולת ורבלית טובה ורושם מקצועי טוב. האם אתם חושבים שאינכם מסוגלים לזכור מספר בן 20 ספרות בדקה אחת בלבד? אם אציע לכם מיליון דולר עבור הצלחה בכך הייתכן שתצליחו לבצע בזיכרונכם  דבר שלא חשבתם / האמנתם כי הוא אפשרי לביצוע?

7. ניגון

הפיוט המוביל "מה נשתנה" שהילדים שרים בליווי / עזרת המבוגרים בהגדה של פסח, נכתב על ידי אפרים אבילאה. הוא היה מנצח המקהלה הגדולה בווינה ובשנת 1932 כתב זאת כחלק מ"אורטוריית חג החירות".  הפיוט "חד גדיא" הוא שיר עם גרמני עוד מימי הביניים. כל המחקרים המודרניים  האחרונים החוקרים את נושא המוזיקה והזיכרון מגיעים למסקנה הנחרצת שהמוסיקה תורמת תרומה גדולה ליכולת הזיכרון שלנו. גם מחקר שנעשה בארץ וגם מחקר של ארגון האלצהיימר האמריקאי הוכיחו כי טיפול בעזרת  מוסיקה  עזרה לחולי הדמנציה / האלצהיימר להיזכר במילות השירים, לחזור ולנגן, ואף להגביר את תאבונם.  קחו טקסט משעמם שאתם צריכים ללמוד והדביקו לו מנגינה ידועה שאתם אוהבים ותיווכחו שיכולתכם לזכור את הטקסט תיגדל.
 
8. קדש ורחץ

ר' שמואל מפלייזא, מבעלי התוספתות, חשב ומצא שמן הרצוי לסכם את ההגדה ב-14 מילות מפתח שיהוו ראשי פרקים קלים לזכירה. אם כבר, חשב בינו לבין עצמו, כדאי לחרוז אותם!  קדש ורחץ, כרפס יחץ, מגיד רחצה, מוציא מצה, מרור, כורך - שולחן עורך. כאשר אתם מכינים הרצאה / מצגת מיצאו את מילות המפתח להרצאה / למצגת וחרזו אותן י. כל מילת מפתח הינה גרעין ממנו יינבט תיאור מקיף בהרצאה.

ומילה לסיום – כל הטכניקות לא יעזרו לכם בשנה הבאה בניסיון להיזכר אצל מי הייתם  בסדר בשנים האחרונות ותורו של מי לארח השנה. חג שמח!


ערן כץ, שיאן גינס בזיכרון, מחבר רבי המכר "סוד הזיכרון המצוין", "סוד המוח היהודי" ו- "חמש מתנות למוח". עורך ומנחה סדנאות בתחום פיתוח הזיכרון והאינטליגנציה.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     
[Top]

רי מיינד - שיפור היכולות הקוגניטיביות. באתר: שיפור הזיכרוןמשחקי זיכרון,  אימון קוגניטיבי Check Up קוגניטיבי, SimpleMed אירגונית התרופות ועוד..

זיכרון  | משחק זיכרון | שיפור זיכרון | שיפור זכרון | סדנא לזיכרון | הפרעות קשב וריכוז | חדר כושר למוח | קוגניציה  | קשב וריכוז |  בעיית קשב וריכוז מבוגרים |  לקויות למידה 

  רי-מיינד 757 בע"מ| כתובת:  שרגא רפאלי 20/52 פתח תקווה | טלפון: 09-9564702 |  פקס:  03-7601090 |  דואר אלקטרוני: Info@re-mind.co.il  | מפת האתר

   
© כל הזכויות שמורות לרי מיינד שיפור הזיכרון

 

לייבסיטי - בניית אתרים