המרכז לזיכרון ופיתוח יכולות קוגניטיביות - הפרעת קשב וריכוז כהפרעה נוירו-ביולוגית

הפרעת קשב וריכוז כהפרעה נוירו-ביולוגית: מתת אבחון ועד לניצול יתר של תרופות מרשם (כולל אפשרות לבדיקה)

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה התפתחותית המבוססת על נוירו-ביולוגיה. סימנים קליניים אופייניים להפרעה זו יכולים להופיע כבר בגיל שלוש ארבע . מחקרים מלמדים שהפרעת קשב וריכוז שכיחה בקרב - כ 15 עד 19 אחוזים מכלל הילדים בגיל בית הספר ובקרב הבנים היא שכיחה פי שלושה מאשר בקרב הבנות.  עם זה יש הטוענים כי ההבדל בין שני המינים בתחום זה קטן יותר וייתכן שחלק מהפער שנמצא במחקרים נובע מתת אבחון של בנות.

בעשור האחרון מחקרים מלמדים על עלייה מתמדת באבחון ילדים כלוקים בהפרעת קשב וריכוז. על פי דיווחים בכלי התקשורת בארצות הברית, מחקר חדש שנעשה בשנת   על ידי המרכז האמריקני לבקרת מחלות (CDC)  מלמד כי 11%  מכלל גילאי 4 עד 17  אובחנו כסובלים מהפרעת קשב וריכוז, עלייה של כ 16% לעומת לפני כעשור. אצל מבוגרים השכיחות הינה בין 5-9 אחוז לכן דרישת אבחון וטיפול עולים בקנה אחד עם בעיות רבות שנגרמות מהפרעת קשב וריכוז.

עדויות מדעיות חדשות מצביעות על ההעברה גנטית במקרים רבים. ההפרעה נובעת כנראה מחוסר איזון כימי או מחסור במנגנוני נוירוטרנסמיטרים מסוימים, במוח, כלומר מחסור בחומרים  המסייעים למוח להסדיר התנהגות.בשנים אחרונות יש תודעה גבוהה לבעיה בקרב אוכלוסית הילדים ונוער.

קיימת אוכלוסייה גדולה ביותר שלא מאובחנת ולא מטופלת וזו אוכלוסיית המבוגרים.

כל המבוגרים " שהוגדרו כאינם ממשים את הפוטנציאל שלהם, ושהיו :
 שקטים "חולמניים"  או שנשרו מבית ספר ו/או לא הצליחו במסגרות לימודיות  אלו או אחרות.
אלו שמתאמצים אבל מתוסכלים מהתוצאות, אלו שלא מסוגלים להחזיק פוקוס-מיקוד יותר מכמה דקות או שעות יתכן שאף הם נמנים על אוכלוסיית הלוקים אך הם לא מאובחנים בהפרעת קשב וריכוז.
 אוכלוסיית בוגרת זו, לרוב , לא מחפשת פתרונות לבעיות קשב וריכוז ,פרט לאלו שתסמיני ההפרעה גורמים להם לסבל רב בעיסוקיהם המקצועי. במצבים אלו הם נוטים לפנות לרופא שנטייתו לרוב לספק מרשם לטיפול תרופתי בלבד.

בעולם המודרני אנשים חשופים לתרופות שיכולות להקל על סבלם. נכון להיום, רוב השפעת התרופות מתבטאת בהפחתת הסימפטומים וכך משתפרת איכות החיים. בקרב האוכלוסייה הכללית יש עליה מתמדת במספר האנשים הנוטלים משככי כאבים, כדורי שינה, כדורי הרגעה או כדורים לקשב וריכוז. רוב התרופות , בטווח הקצר או בינוני , אכן משפרות את האיכות חיים, ולכן  הנטייה הטבעית הינה להמשיך בנטילתן. נטילת כדורי שינה, תרופות הרגעה ומשככי כאבים לאורך מספר שבועות עד כמספר חודשים עשויות לגרום לתלות והתמכרות.

בעיה דומה, של תלות ושימוש מופרז , קיימת גם בנטילת  תרופות לקשב וריכוז.
לעיתים אנשים מקבלים ונוטלים את התרופות המיועדות לשיפור קשב וריכוז להקל על התכוננות למבחנים,  או אפילו לפני יציאה למסיבות.כעיקרון , כל תרופת מרשם יכולה לגרום להתמכרות, אך קיימות מספר תרופות המנוצלות לצרכים אלה יותר מאחרות: המשיכה ל"התמסטל" / ל"תפוס ראש"  באופן חוקי מתרופות קשורה ללהיטות שבה רופאים נותנים לצעירים של היום כמעט כל תרופה שהם יכולים.
 מספרן של תרופות המרשם הנמכרות בבריטניה הוכפל מאז שנת 1992.

לנמנים על מעמד הביניים , כנראה גם קל יותר "לנפח" את בעיות גיל ההתבגרות ולתאר אותן כניצני דיכאון. כפי שאומרת אחת הדמויות ב"דראגסטור קאובוי": "רוב האנשים אינם יודעים מה הם הולכים להרגיש ברגע הבא, אבל למכורים דווקא יש מושג לא רע. כל מה שאתה צריך לעשות זה לקרוא את מה שכתוב על הבקבוקים הקטנים."

לאור כל האמור לעיל יש צורך בהערכה ואבחנה נכונה ורק לאחר מכן לספק טיפול "נכון" להפרעת הקשב והריכוז. הערכה נוירו-קוגניטיבית היא אחד הכלים לאבחנה מדויקת ויעילה יותר:
מערכת BrainScreening® היא כלי הערכה נוירו-קוגניטיבי המבוסס על ההישגים העדכניים ביותר של הפסיכולוגיה, הנוירולוגיה והפסיכיאטריה שנוצרו על ידי הצוות של BrainScreening .
מערכת BrainScreening® מעריכה את יכולתו של המוח לעבד ולפרש מידע שהתקבל דרך החושים. תשומת לב היא מיומנות קוגניטיבית חיונית והיא אף מנבאת את יכולת הלמידה.

מודול המערכת Brainscreening® כולל ארבע בדיקות קוגניטיביות שונות:
(1) תשומת לב / דריכות;
(2) תשומת לב ריכוזית;
(3) היכולת להתמודד עם כמויות הולכות וגדלות של מידע / יכולת מאמץ,
(4) יכולת הסריקה של מצבים מסוימים.

אורך מכלול הבדיקה נמשכת 20 - 40 דקות, פרק הזמן הנדרש על מנת להשלים את ביצוע סט הבדיקות במחשב  שבסיומו מתאפשרת קבלת תוצאות מידיות.

ההשלכות המעשיות העיקריות הן שאנו מסייעים בבניית המלצות כיצד להתמודד עם חולשות, לנצל את נקודות החוזק ולשפר את התפקוד. בנוסף, תוצאה של הערכה יכולה לעזור במודעות לבעיות ב"חיים האמתיים" (אם קיימות בעיות כאלו) במונחים של נהיגה, ניהול פיננסי, חזרה לעבודה, שיטות להמשך ושיפור התפקוד.
תוצאות ההערכה גם מסייעות למטפל / מומחה בהתייחסות  לתוצאות הערכות. הערכות נעשות לפי נורמות (גיל, מגדר וכו'). הדו"ח הגרפי נותן  הבהרה על ההליך כולו. הבדיקה כולה מבטיחה יעילות הודות לכלי הבדיקה הקוגניטיביים הייחודיים שפיתחנו.

את ההערכה הבסיסית ניתן לעשות מהבית ומכל מקום בו יש מחשב עם חיבור לאינטרנט.


הכותב: הפסיכיאטר הפרופסר פנחס דנון מנכ"ל בריינסקרינינג

 
[Top]

רי מיינד - שיפור היכולות הקוגניטיביות. באתר: שיפור הזיכרוןמשחקי זיכרון,  אימון קוגניטיבי Check Up קוגניטיבי, SimpleMed אירגונית התרופות ועוד..

זיכרון  | משחק זיכרון | שיפור זיכרון | שיפור זכרון | סדנא לזיכרון | הפרעות קשב וריכוז | חדר כושר למוח | קוגניציה  | קשב וריכוז |  בעיית קשב וריכוז מבוגרים |  לקויות למידה 

  רי-מיינד 757 בע"מ| כתובת:  שרגא רפאלי 20/52 פתח תקווה | טלפון: 09-9564702 |  פקס:  03-7601090 |  דואר אלקטרוני: Info@re-mind.co.il  | מפת האתר

   
© כל הזכויות שמורות לרי מיינד שיפור הזיכרון

 

לייבסיטי - בניית אתרים