המרכז לזיכרון ופיתוח יכולות קוגניטיביות - הקשר בין זיכרון אישי וזיכרון קולקטיבי לבין נווט מטוסי קרב מחיל האוויר
הקשר בין זיכרון אישי וזיכרון קולקטיבי לבין נווט מטוסי קרב מחיל האוויר / אהוד שפירא   
   
לקראת סוף מאמר זה תתבהר לך הקורא/ת התהייה איזה קשר קיים בין זיכרון אישי, זיכרון קולקטיבי ונווט מטוסי קרב מחיל האוויר.
בתחילה אגדיר מספר מושגים:

הזיכרון האישי  הוא הזיכרון האוטוביוגרפי – הזיכרון אותו נושא האדם מתוך אירועים שונים אותם רכש בעברו וחווה באופן בלתי אמצעי על בשרו.

זיכרון קולקטיבי   הוא מונח שמשמעו זיכרון משותף לכלל החברה. חברה הינה כל צורת ארגון אנושית הכוללת מכנה משותף אחד לפחות בין חבריה כגון תושבי מדינה מסוימת,  ,תלמידי בית ספר, אוניברסיטה, יחידות בצבא תנועות נוער, מקומות עבודה ועוד.

זיכרון פנימי  הוא האופן שבו אדם, מוסד או מדינה רואים את אירועי העבר, וכמו שהמוח פועל בהתאם לדרך בה אנו מפעילים אותו כך הזיכרון פועל בדרך שאנחנו רוצים לזכור וזאת נקודה חשובה מאד להבנה.
 
זיכרון חיצוני  הוא האופן שבו אדם, מוסד או מדינה מציגים כלפי חוץ את אופן תפיסתם את האירועים.
ניקח לדוגמה את האקדמיה העוסקת בזיכרון היסטורי של מדינה מסוימת יכולה להציג נרטיב מסוים לגבי אירועי העבר (לדוגמה, כזה שמציג את מדינתם באופן חיובי לגבי אירוע שנוי במחלוקת כדי שלא לפגוע בתדמית מדינתם), בעוד שלמעשה חוקריה מחזיקים בתפיסה אחרת של אירוע זה, שלילית יותר כלפי מדינתם.
 
הנחת היסוד של הזיכרון הקולקטיבי , היא כי העבר הנשאר בתודעת האדם  אינו העבר כפשוטו, אלא הדימויים שלו.  דימויים אלה הופכים לעתים להיות בעלי מבנה מורכב וסלקטיבי כמו מיתוסים.  עלינו גם להבין שהזיכרון הקולקטיבי הוא תמיד מערכת בה משתלבים זיכרון עובדות העבר יחד עם דימוייו. הזיכרון הקולקטיבי – כולל בתוכו אירועים מהעבר שלא נחוו על האדם  באופן ישיר, אלא הועברו על ידי אחרים.  זאת אומרת שהזיכרון הקולקטיבי, בניגוד לזיכרון האישי, נזקק למתווכים אשר יעצבו את דמותו ויהפכוהו לכזה. בראש "מערכת התיווך" נמצאת המערכות הממלכתיות: מערכת החינוך ומערכת ההנצחה, והמערכות הנמצאות בתווך שבין המדינה לחברה - התקשורת והאקדמיה.
 
נחלק לארבעה סוגי זיכרון שונים את קטגוריית העל של הזיכרון הקולקטיבי:
  • הזיכרון  הפופולארי - האופן שבו בני החברה רואים את אירועי העבר בנושא הזיכרון (כמו גילוי אמריקה, השפל הכלכלי של שנות ה-30 בארצות הברית או סכסוך בין מדינות)
  • הזיכרון ההיסטורי - האופן שבו החוקרים מקהילת המחקר (חוקרים השייכים למוסדות אקדמיים או חוקרים עצמאיים) רואים את אירועי העבר, דבר שבא לידי ביטוי במחקריהם
  • זיכרון אוטוביוגרפי - האופן שבו האנשים שלקחו חלק באופן ישיר באירועי העבר רואים אותם. זיכרון זה מתבטא למשל בספרי זיכרונות של אותם אנשים, בעדויות שהם נותנים בפרויקטים של היסטוריה שבעל פה או במאמריהם בעיתונות.
  • זיכרון רשמי - האופן שבו מוסדות המדינה רואים את אירועי העבר בפרסומיהם, באנדרטאות רשמיות, ובנאומי מנהיגים.
השפעת חלוף הזמן על הזיכרון
לחלוף הזמן יש השפעה מגוונת על הזיכרון. בהתייחס למשל לזיכרון קולקטיבי של סכסוכים, ניתן להתייחס לארבעה סוגי קטגוריות של השפעה:  (ניקח את השפעת חלוף הזמן על ההסתכלות שלנו על מצרים)
  • הראשונה, כללית באופייה, והיא עוסקת בשינויים אשר מתרחשים בהקשר הכולל של המדינה שזיכרונה נדון. המדובר, למשל, במצב הסכסוך, בכלכלת המדינה ובלכידות החברה לדוגמה נסו להיזכר במצרים
  • הקטגוריה השנייה עוסקת בחלוף הזמן מעת שהתרחש האירוע הנדון בסכסוך, דבר שבחלקו תורם לאימוץ מדויק יותר של אירועי העבר ובחלקו - לאימוץ פחות מדויק
לדוגמה: נסו להיזכר במצרים במלחמת העולם.
 
  • קטגוריה השלישית מתייחסת לחלוף הזמן מעת שהוקמה המדינה - וזאת כאשר המלחמה הנדונה התרחשה כחלק מהקמת מדינה לדוגמה מלחמת 1948 בין מצרים  למדינת היהודים שרק קמה).
  • הקטגוריה הרביעית מתייחסת לחלוף הזמן מעת שנחתם הסכם שלום בין הצדדים, בהנחה שנחתם כזה. ככל שחולף הזמן, שוקעים ונרפאים המשקעים הפסיכולוגיים שנוצרו בקרב. לדוגמה תזכרו במצרים היום. קים הסכם שלום עם מצרים ויש שיתופי פעולה טובים עם המצרים בפעילות מול החמאס ומול קבוצות המחבלים השונות המנסות להתבסס בסיני. מדינת ישראל אף מאפשרת למצרים להכניס כוחות גדולים לסיני על מנת להיאבק במחבלים.  כל השינוי הזה מוביל את הזיכרונות המרים שלנו ממלחמת ההתשה וממלחמת יום הכיפורים לשקוע  ולזכרון שלנו להפוך לרך יותר כלפי מצרים.
 
זה השלב להסביר את הקשר בין זיכרון אישי וזיכרון קולקטיבי לבין נווט מטוסי קרב מחיל האוויר. 

השבוע סיימתי לקרוא בשקיקה את ספרו של אחיקר לוס אייל "דפים מיומן הטיסות" שיצא בהוצאת "סער". "דפים מיומן טיסות" מביא תיאור מרתק ומרגש של התקופה מימי הקמת המדינה ומלחמת השחרור ועד אחרי מלחמת לבנון השנייה, כפי שחווה אותה הכותב – הנווט אייל לוס-אחיקר. בהיותו נער בן שש-עשרה הצטרף אחיקר לארגון "ההגנה" ונלחם בירושלים הנצורה. אחרי קום המדינה, בהצטרפו לחיל האוויר הישראלי, חווה את האירועים ההיסטוריים שעברה המדינה. הספר מביא את סיפור טיסותיו, מעשיו והשפעתו על הפעולות, ותוך כך מתאר אחיקר את המאורעות שהיה מעורב בהם, התפתחות חיל האוויר לאורך השנים, וחוויות מהנעשה בתוך תא הטייס.

בנוסף, מביא אחיקר את סיפור נפילתו בשבי המצרי, שהותו בת השנה וחצי בשבי ודעתו על הצעדים שיש לנקוט או להימנע מלעשות לצורך חילופי שבויים. לצד תיאור האירועים והרקע להם, גם עבור הדור הצעיר, מנסה אחיקר להעביר לקורא את רוח ההקרבה שעמדה בבסיס הניצחונות ובזכותה ישראל מחזיקה מעמד, מתפתחת ומגיעה להישגים.

כאן בדיוק נכנס הזיכרון הקולקטיבי של כל אחד מאתנו לפעולה. אצל כל קורא, באופן הטבעי ביותר, משתלב הזיכרון הקולקטיבי שלו  עם הזיכרון האישי של אחיקר. בנוסף גם נכנס לפעולה הזיכרון האישי של כל אחד מהקוראים ומשתלב עם הזיכרון האישי של אחיקר וכך מבלי שנרגיש בכך הזיכרון הקולקטיבי שלנו מושפע מהסיפורים שמספר אחיקר והזיכרון הקולקטיבי שלנו "משנה קצת את צורתו".  זאת אומרת הזיכרון שלנו משתנה במקצת. דבר מופלא קורה לזיכרון של הקורא.

הייתי שכן של אחיקר במעוז אביב ולמדתי עם מגלי בתו ויחד איתה חווינו את החוויה הקשה של תקופת שביו. אין ספק שעובדה זו היתה זרז עבורי לכתוב עבורך הקורא על הזיכרון האישי והקולקטיבי ואף החלטתי לעזור לאחיקר בהפצת הספר.

נכתב על ידי אהוד שפירא, מנכ"ל ומייסד רי-מיינד המרכז לזיכרון וקוגניציה ומחבר הספר זוכרים שש שש. 
                                                                                                                                                                 
   
[Top]

רי מיינד - שיפור היכולות הקוגניטיביות. באתר: שיפור הזיכרוןמשחקי זיכרון,  אימון קוגניטיבי Check Up קוגניטיבי, SimpleMed אירגונית התרופות ועוד..

זיכרון  | משחק זיכרון | שיפור זיכרון | שיפור זכרון | סדנא לזיכרון | הפרעות קשב וריכוז | חדר כושר למוח | קוגניציה  | קשב וריכוז |  בעיית קשב וריכוז מבוגרים |  לקויות למידה 

  רי-מיינד 757 בע"מ| כתובת:  שרגא רפאלי 20/52 פתח תקווה | טלפון: 09-9564702 |  פקס:  03-7601090 |  דואר אלקטרוני: Info@re-mind.co.il  | מפת האתר

   
© כל הזכויות שמורות לרי מיינד שיפור הזיכרון

 

לייבסיטי - בניית אתרים