המרכז לזיכרון ופיתוח יכולות קוגניטיביות - בית ספר עמל

מנהל מאמץ מנהל - בית ספר עמל  

ביה"ס עמל ממוקם בתל-גיבורים בחולון, ובו לומדים 60 תלמידים עם פיגור קל ובינוני בגילאי 6 עד 21.

צוות בית הספר דוגל בגישה חינוכית, המעמידה את צרכיו של התלמיד במרכז, במטרה להכשיר את תלמידינו לתפקוד יעיל בחברה: תפקוד אינטלקטואלי, חברתי ותעסוקתי, תוך כדי פיתוח דימוי עצמי חיובי ואוטונומיה אישית – על מנת שיוכלו לקיים חיים של איכות.

צוות ביה"ס כולל 45 אנשי צוות: מחנכות, מורים מקצועיים, יועצת, סייעות כיתתיות, קלינאי תקשורת, מרפאות בעיסוק, פיזיותרפיסטית ותרפיסטיות באומנות ובעזרת בעלי חיים.

את העבודה מלווה צוות טיפולי, הכולל פסיכולוג, עובדת סוציאלית ורופאת ביה"ס.

ביה"ס מקיים דיאלוג תמידי עם הסביבה: בתי ספר בשכונה, תנועת נוער, מתנ"סים ומקומות התנסות בעבודה.

ייחודו של ביה"ס – פעילות באוריינטציה אומנותית ושילוב מקצועות המלאכה, התכשיטנות, הציור, הפיסול, הדרמה, המוסיקה ותיאטרון הבובות – בתהליכי הלמידה.

   

הלימודים וכישורי החיים נלמדים באווירה נינוחה ורגועה, ובעזרת כלים חווייתיים ואומנותיים כאחד, ומלווים ע"י אנשי מקצוע מיומנים. 

תוכנית הלימודים כוללת את תחומי התפקוד הבאים:

תחום קוגניטיבי לימודי – הכרת מושגי יסוד, מוכנות לקריאה, קריאה, הבנת הנקרא, חשבון, מקרא, מורשת, אזרחות וכישורי חשיבה.

תחום מוטורי חושי – פיתוח כישורים ויכולות של התלמיד, שיסייעו לו להשתמש בצורה פונקציונלית בתנועה.

 תחוםתקשורתי שפתי – אימון התלמידים בשימוש אקטיבי בשפה כשיטה תקשורתית להעברת הרעיונות והמחשבות, תוך שימוש במילים ובמשפטים או שימוש בתקשורת חליפית.

הכנה לחיי עצמאות –

חינוך חברתי - שיפור תרבות שעות הפנאי, פיתוח יחסים בינאישיים משמעותיים ובחירה חופשית.

הכנה לעבודה - פיתוח כישורים ומיומנות מקצועית, התמודדות עם מעסיק ועבודה בצוות, והתמודדות תוך אישית (יוזמה, אחריות).

הכנה לחיים מחוץ לבית – מיומנויות לניהול משק בית, חיים בחברותא, סגנון חיים אישי, חיים בקהילה ומקורות התמיכה.

תוכניות הכנה לחיי עצמאות מעובדות לפי העקרונות הדידקטיים של ל"ב 21 (לקראת בגרות), עפ"י המודל החינוכי של מעגל ההפנמה ומתבססות על התנסויות ודיונים.

לכל תלמיד בביה"ס נבנית תוכנית לימודים אישית (תל"א) המתארת את רמת תפקודו של התלמיד בעת הכנתה, מטרות ויעדים לימודיים, פרק הזמן להשגתם, האמצעים הדרושים להשגתם ואמות המידה לבדיקת השגתם.

התוכנית נבנית בשיתוף הצוות הרב מקצועי בראייה כוללנית, באחריות מחנכת הכיתה, תוך שיתוף ההורים ואישורם.

פרויקטים ויוזמות חינוכיות:

תוכנית הכשרת התלמידים לחיים עצמאיים, כאמור, כוללת תוכנית ההכשרה לחיי עצמאות את התחום החברתי, התעסוקתי והכנה לניהול משק בית ולחיים בקהילה.לצורך כך, מופעל בביה"ס קיוסק עמל, המופעל על ידי תלמידים המארגנים את הקופה, מתפקדים כמוכרים, מוזגים, קופאים וסדרנים. הם גם אחראים בתום הפעלת הקיוסק לארגן את השטח, לבדוק את סכום הכסף שהצטבר, ומתוכו למצוא את הרווח היומי.כל תלמידי ביה"ס משתתפים בתהליך הקנייה. בכיתות נערכים שיעורים בנושא. התלמידים יודעים מה ירצו לקנות, מכינים רשימה עפ"י הסכום שברשותם ומבצעים את הקנייה, תוך הקפדה על דיאלוג בין מוכר לקונה, קבלת הפרט המבוקש ובדיקת העודף.הקיוסק משמש ככלי להכנת התלמיד לקראת ניהול אורח חיים עצמאי, תוך חיזוק ופיתוח האוטונומיה הפנימית.

בביה"ס נמצא גם מפעל עמל, המספק התנסות מעשית בעבודה, תוך רכישת מיומנויות וערכים מעולם העבודה. למפעל מגיעות כל כיתות ביה"ס, ומותאמת לכל תלמיד תוכנית אישית – בהתאם לצרכיו ויכולותיו.

העבודה במפעל דורשת לימוד מיומנויות חדשות, תכנון רצף העבודה ובדיקת קריטריונים כגון הספק, איכות, אחריות, עבודת צוות, עמידה בזמנים, מוטיבציה ויכולת אישית.במטרה לספק לתלמיד סביבה אוטנטית בה יוכל לתרגל מצבים חברתיים נורמטיביים, מיומנויות וערכים הקשורים בניהול משק בית – נבנתה בביה"ס דירת הכשרה.  בדירה חדר נער/נערה, סלון, מטבח ומקלחת ושירותים.

התלמידים מתרגלים בדירה:

  • מיומנויות תפקודיות של תחזוקת הבית – ניקיון הדירה, סידורה, שמירה על חפצים ורהיטים, אסתטיקה ונוי.
  • חיים בחברותא – אינטראקציה בינאישית, תיאום ציפיות, התחשבות בצרכים והרצונות האישיים והתמודדות עם מחלוקות.
  • תכנון וביצוע של שעות הפנאי – בחירה בין אפשרויות לבילוי בשעות הפנאי – ביחד ולחוד, פיתוח תחביבים, תקציב אישי וניידות.
  • מיומנויות בסיסיות של רחצה, לבוש וצחצוח שיניים

 "דרך המים" – שחייה שיקומית והידרותרפיה

בפרויקט "דרך המים" משתתפים 10 תלמידים בגילאי 6-10. כל תלמיד מקבל טיפול פרטני שבועי בבריכת "ספיבק" ברמת- גן. את התוכנית מפעילה מורה מצוות ביה"ס, בעלת הכשרה בתחום, בשיתוף צוות פרא-רפואי וסייעות, המקבלות הדרכה וליווי מקצועי.

התוכנית מהווה חלק אינטגרלי מתוכנית הלמידה ומתוכנית הלמידה האישית של כל תלמיד ויעדיה הם:

  • שיפור התפקודים המוטוריים: קואורדינציה, שיווי משקל, יציבה וחיזוק חגורת הכתפיים.
  • שיפור בעיות קשב וריכוז.
  • שיפור הדימוי העצמי והגופני.
  • טיפוח העצמאות (פעולות יומיומיות כגון: לבישה ורחצה).
  • שיפור הביטחון העצמי.
  • התוכנית כוללת הדרכה להורים והפעלתם במים , תוך מיקוד בשאלה "למה מים"

 פרויקט בני מצווה

פרויקט בחסותה של "התנועה המסורתית" המתקיים בביה"ס , ומטרתו לאפשר לתלמיד בעל הצרכים המיוחדים ולמשפחתו לחוות טקס בר/בת מצווה בבית הכנסת.

לפרויקט אותרו השנה 7 תלמידים בגיל בר/בת מצווה, והם רוכשים במהלך השנה מושגים בסיסיים ביהדות ובמסורת עם ישראל, לומדים מושגים הקשורים למצוות ומושגים מתחום בית הכנסת. כמו כן הם משננים ברכות הקשורות לעלייה לתורה.

צוות התנועה המסורתית מגיע אחת לשבוע לביה"ס, ומקנה לתלמידים את התכנים בצורה חווייתית.

לקראת חג השבועות, נערוך מסיבת בני מצווה לתלמידים ולהוריהם בבית הכנסת המסורתי "הוד והדר" בכפר סבא.

   

תיאטרון בובות "זה לא בשמים"

   

מטרתו של הפרויקט היא לעשות שימוש בהצגת תיאטרון הבובות ככלי לימודי, שבעזרתו יחשפו תלמידינו לעולם התיאטרון והספרות, יעבדו בעבודת צוות ויקנו לעצמם כלים התנהגותיים.

לצורך הלמידה – עוצבה סביבה לימודית, הבנויה כאודיטוריום המותאם ארכיטקטונית לתיאטרון הבובות – לנוחות התלמידים והאורחים.

            
   
[Top]

רי מיינד - שיפור היכולות הקוגניטיביות. באתר: שיפור הזיכרוןמשחקי זיכרון,  אימון קוגניטיבי Check Up קוגניטיבי, SimpleMed אירגונית התרופות ועוד..

זיכרון  | משחק זיכרון | שיפור זיכרון | שיפור זכרון | סדנא לזיכרון | הפרעות קשב וריכוז | חדר כושר למוח | קוגניציה  | קשב וריכוז |  בעיית קשב וריכוז מבוגרים |  לקויות למידה 

  רי-מיינד 757 בע"מ| כתובת:  שרגא רפאלי 20/52 פתח תקווה | טלפון: 09-9564702 |  פקס:  03-7601090 |  דואר אלקטרוני: Info@re-mind.co.il  | מפת האתר

   
© כל הזכויות שמורות לרי מיינד שיפור הזיכרון

 

לייבסיטי - בניית אתרים