המרכז לזיכרון ופיתוח יכולות קוגניטיביות - Brainfitness
תחזק את המוח שלך ושמור על בריאות המוח
 
אימון המוח הפך מונח נפוץ בשנים האחרונות בקרב יותר ויותר אנשים. דבר זה נובע מגילויים במחקרים חדשים וההכרה בחשיבותו של שיפור כושרו של המוח, כמו שיפור הכושר הגופני. כאשר עוסקים בסוגיה של השפעת הגיל על המוח, ישנן בשורות טובות ובשורות רעות.

הרעיון כי הגיל מוביל לירידה ביכולת המנטאלית אינו חדש. כפי שכתב וויליאם שייקספיר בספרו "מהומה רבה על לא דבר": "כאשר הגיל נכנס, הפקחות יוצאת". הבשורות הטובות הן מן המחקרים האחרונים המראים כי השפעת הגיל על היכולת המנטאלית, אינה עד כדי כך דרמטית. מתוצאות המחקרים, עולה כי המוח גמיש ובר התחדשות אורגאנית וכמו כן על ידי אימון ניתן לשפר ביצועים של יכולות מסוימות במיוחד את אלה המשולבות באורח חיינו ומגורות באופן מנטאלי.

אם כך מה הן החדשות הרעות?

כמו בתחומים אחרים בחיינו, אימון המוח ושיפור ביצועיו דורש עבודה. הסיבה לכך נעוצה בעובדה כי המוח אינו טיפש- בשגרת חיינו, ישנן מטלות רבות עליהן אנו חוזרים שוב ושוב ובין אם המטלות דורשות עיבוד מידע רב, או דרגת ריכוז גבוהה, עם הזמן העבודה הופכת יותר ויותר יעילה, נוצרים קיצורי דרך לטיפול ועיבוד המידע ודרגת הקושי יורדת. לדוגמה- כאשר אתה לומד לראשונה לנהוג, אתה מתקשה לבצע את מטלת הנהיגה ובו בזמן לנהל שיחה, מן הסיבה כי המוח עסוק בעיבוד המידע והגירויים אליהם יש להגיב/להתעלם ובמטלות הקוגניטיביות המעורבות בתהליך הנהיגה. מרגע שאנו הופכים לנהגים מיומנים ומנוסים, אנו מסוגלים בקלות רבה לנהוג ולשוחח בו בזמן עם נוסע היושב לצידנו.

ברור מאליו כי ישנם יתרונות רבים בעובדה כי מטלות קוגניטיביות רבות הקשורות בנהיגה, הופכות להיות אוטומאטיות, תוך שהן מאפשרות למוח להפנות את תשומת הלב למקורות מידע וגירויים חדשים בשטח. אולם לאורך זמן, דבר זה יוצר גם בעיה מן הסיבה כי הנטייה הטבעית של המוח, היא ללמוד מן הניסיון ולפתח דפוסי שיגרה ההופכים את עיבוד המידע היומיומי למשהו פשוט וקל ובמקביל מעודדים רמה מסוימת של עצלות מנטאלית וגופנית. עם הגיל, הופכת בעיה זו למשמעותית יותר ויותר בשל העובדה כי אנו פוגשים פחות ופחות הזדמנויות להתחבר לפעילויות חדשות המאתגרות את המוח ואת סגנון חיינו הנע באופן כה אוטומאטי. אלו הן בדיוק הסיבות המראות עד כמה חשוב לשפר את כושרו של המוח.

המוח בדומה לשריר הזקוק לאימון פיזי, דורש באופן קבוע התמודדות עם אתגרים לצורך שמירה על כושרו ובריאותו. אנשים רבים נוהגים לאתגר את מוחם במטלות של פתרון תשבצים, סודוקו, שבץ נא ועוד. פעילויות אלה, אכן גורמות למוח להישאר בכושר והן טובות בהרבה מן האפשרות לא לעשות כלום. עם זאת החזרה על אותם דפוסי חשיבה ופעילות מוחית, הופכת את האתגר המוחי למשהו שגרתי והתרומה השולית של העיסוק במטלות המוכרות נהיית נמוכה יותר ויותר. המפתח האמיתי לשמירה על כושרו המנטאלי של המוח, נעוץ ביכולת לחשוף ככל האפשר את כלל אזורי המוח לפעילויות ואתגרים חדשים. רמה זו של שמירה על כושר מנטאלי, דורשת תכנית אימון יסודית, מעמיקה ומקפת.

קוגניציה משתפרת בעזרת שיתוף של מספר תכונות היוצרות את הכושר המוחי. תכונות אלו כוללות זיכרון- כמה טוב אנו זוכרים פרטים ועד כמה זמינים פריטי הזיכרון לשליפה לצורך שימוש ולכמה זמן הם נשארים ברמת זמינות כזו או אחרת. תשומת לב- עד כמה טובה יכולתנו להתרכז במטלה אחת או יותר. תפיסה- כמה טוב אנו תופסים (הבנה/הבחנה) גירויים שונים בסביבתנו. קשר עין יד- עד כמה טוב אנו מסוגלים לתרגם מידע חזותי ולהמירו לתנועה גופנית (קשור עם תוצרים של אותה תנועה ברמת דיוק וכד'). בשל היותנו שונים וייחודיים, קיימת גם דרישה לצורת אימון אינדיבידואלית המתאימה לצרכים של פיתוח הכושר המוחי אצל כל פרט ופרט (חוזקות וחולשות של יכולות מנטאליות וקוגניטיביות).

וכמו שאמר שייקספיר "כל הדברים זמינים אם הבינה מוכנה להם".

 

                           
[Top]

רי מיינד - שיפור היכולות הקוגניטיביות. באתר: שיפור הזיכרוןמשחקי זיכרון,  אימון קוגניטיבי Check Up קוגניטיבי, SimpleMed אירגונית התרופות ועוד..

זיכרון  | משחק זיכרון | שיפור זיכרון | שיפור זכרון | סדנא לזיכרון | הפרעות קשב וריכוז | חדר כושר למוח | קוגניציה  | קשב וריכוז |  בעיית קשב וריכוז מבוגרים |  לקויות למידה 

  רי-מיינד 757 בע"מ| כתובת:  שרגא רפאלי 20/52 פתח תקווה | טלפון: 09-9564702 |  פקס:  03-7601090 |  דואר אלקטרוני: Info@re-mind.co.il  | מפת האתר

   
© כל הזכויות שמורות לרי מיינד שיפור הזיכרון

 

לייבסיטי - בניית אתרים