יעילות אימון קוגניטיבי באוכלוסיה בוגרת

יעילות האימון הקוגניטיבי באוכלוסיה המבוגרת וגם שיפור הזיכרון

סקירה מחקרית על אימון קוגניטיבי ושיפור קוגניטיבי

הכותבת ד"ר סמדר בירנבוים

שתי גישות מחקריות מתמקדות בשאלה באיזו מידה תרגול קוגניטיבי מאט את הירידה הקוגניטיבית בגיל המבוגר. גישה אחת בוחנת תפקוד אינטלקטואלי באופן כללי, בעוד הגישה השניה בוחנת את יעילות האימון הקוגניטיבי בצורה ישירה. שתי הגישות הניבו תוצאות מעודדות:

א.נמצא שפעילויות אינטלקטואליות, באופן כללי, אכן מהוות גורם המונע התדרדרות קוגניטיבית בגיל המבוגר. ראו למשל:Anstey, 1999; Hultsch, Hertzog, Small and Dixon, 1999; Scarmeas, Levy, Tang, Manly and Stern, 2001

יתר על כן, לאחרונה נמצא מחקרית Verghese et al., 2003; Wilson et al., 2002)) שהשתתפות בפעילות 'מעוררת קוגניטיבית'  קשורה לירידה בסיכון לסבול מתסמיני מחלת אלצהיימר.

ב. מחקרים רבים מצאו שאימון קוגניטיבי משפר את התפקוד הקוגניטיבי באוכלוסיה המבוגרת. למשל, במחקר שהקיף  2832 אנשים בגילאים 65-94  נבדקו שלושה תחומים של התערבות קוגניטיבית (זכרון, הגיון ומהירות עיבוד מידע) . נמצא שכל תחום התערבות שיפר בצורה משמעותית את התחום הקוגניטיבי שבו התמקד והשיפור נמדד גם לאחר שנתיים (Ball  ועמיתים, 2002 ).

Willis  ו- Nesselroade  (1990)  בדקו את יעילות האימון הקוגניטיבי במבוגרים (ממוצעי הגילים במחקר היו  69, 71  ו- 77 )  ומצאו אפקט אימון מובהק.  במחקר נבדקה יעילות ארוכת טווח של אימון רב-שלבי. הנבדקים בשנות ה- 70' ותחילת ה- 80' לחייהם, ביצעו לאחר אימון מטלות של קשרים צורניים בצורה טובה יותר מאשר 7 שנים קודם לכן.

Ball  ועמיתים  (1988)  מצאו שאימון בסריקה ויזואלית היה יעיל אצל אנשים בגילאי 60-75.

Rebok  ו- Balcerak (1989) מצאו שאימון בטכניקות זכירה שיפר את יכולת השליפה מהזכרון של מבוגרים (בגילאי  60-78) (ראו גם :  Greenberg and Powers, 1987;  Moore, Sandman, McGrady and Kesslak, 2001; Rasmusson, Rebok, Bylsma and Brandt, 1999  ).

לסיכום,

מתוך המחקרים עולה שאימון קוגניטיבי משפר יכולות קוגניטיביות בגיל המבוגר וכי שמירה על תרגול ועירנות קוגניטיבית מונעים או מאיטים את הירידה הקוגניטיבית בגיל המבוגר.

 

References

Anstey, K. (1999). How important is mental activity in old age? Australian Psychologist, 34(2), 128-131.

Ball K. K., Beard B.L., Roenker, D.L., Miller R.L., Griggs, D.S.  (1988). Age and visual search: expanding the useful field of view. The Journal of the Optical Society A, 5, 2210-2219.

Ball, K., Berch, D., Helmers, K., Jobe, J., Leveck, M., Marsiske, M., Morris, J., Rebok, G., Smith, D., Tennstedt, S., Unverzagt, F., Willis, S. (2002). Effects of cognitive training interventions with older adults. Journal of the American Medical Association (JAMA), 288 (18), 2271-2281.

Greenberg, C., Powers, S. M. (1987). Memory improvement among adult learners. Educational Gerontology, 13(3), 263-280.

Hultsch, D. Hultsch, Hertzog, Small and Dixon (1999). Use it or lose it: Engaged lifestyle as a buffer of cognitive decline in aging? Psychology and Aging, 14 (2), 245-263.

Moore, S., Sandman, C.A., McGrady, K., & Kesslak, J.P. (2001). Memory training improves cognitive ability in patients with dementia.  Neuropsychological Rehabilitation, 11 (3/4), 245-261.

Scarmes, N., Levy, G., Tang, M.X., Manly, J., & Stern, Y. (2001). Influence of leisure activity on the incidence of Alzheimer's disease. Neurology, 57(12), 2236-2242.

Rasmusson, D.X., Rebok, G.W., Bylsma, F.M., & Brandt, J. (1999). Effects of three types of memory training in normal senior. Aging, Neuropsychology & Cognition, 6, 56-66.

Rebok, G. W., & Balcerak, L.J. (1989). Memory self-efficacy and performance differences in young and old adults: The effect of mnemonic training. Developmental Psychology, 25 (5), 714-721.

Verghese, J. et al (2003). Leisure activities and the risk of dementia in the elderly. The New England Journal of Medicine, 348: 2508-2516.

Willis, S. L., Nesselroade, C. S. (1990). Long-term effects of fluid ability training in old-old age. Developmental Psychology, 26(6), 905-910.

Wilson, R.S., Mendes de Leon, C.F., Barnes, L.L., et al.(2002). Participation in cognitively stimulating activities and risk of incident Alzheimer disease. Journal of the American Medical Association, 287(6), 742-748.

                                     
 
 © כל הזכויות שמורות. אין לעשות כל שימוש במאמר ללא אישור בכתב מחברת רי-מיינד
 
[Top]

רי מיינד - שיפור היכולות הקוגניטיביות. באתר: שיפור הזיכרוןמשחקי זיכרון,  אימון קוגניטיבי Check Up קוגניטיבי, SimpleMed אירגונית התרופות ועוד..

זיכרון  | משחק זיכרון | שיפור זיכרון | שיפור זכרון | סדנא לזיכרון | הפרעות קשב וריכוז | חדר כושר למוח | קוגניציה  | קשב וריכוז |  בעיית קשב וריכוז מבוגרים |  לקויות למידה 

  רי-מיינד 757 בע"מ| כתובת:  שרגא רפאלי 20/52 פתח תקווה | טלפון: 09-9564702 |  פקס:  03-7601090 |  דואר אלקטרוני: Info@re-mind.co.il  | מפת האתר

   
© כל הזכויות שמורות לרי מיינד שיפור הזיכרון

 

לייבסיטי - בניית אתרים