שינה זיכרון ותפקוד קוגניטיבי
מדוע כה חשובה השינה לתחזוק המוח?
 
לאחרונה, כמו לפני 50 שנה, שינה נחשבה לחלק הפסיבי בפעילות היומית של האדם. הודות למחקר מקיף שנערך לאחרונה, אנו יודעים עתה כי המוח נשאר פעיל במהלך השינה וחשיבותה לתפקוד המוח גדולה במיוחד מבחינה פיזית ומנטאלית. 
השינה הכרחית לתפקוד נכון ויעיל של מערכת העצבים. מומחים טוענים כי השינה מאפשרת לתאי העצב במוח (מערכת העצבים המרכזית), הפעילים רוב שעות היום להשתקם. כאשר האדם אינו ישן מספיק, תאי העצב מגיעים לתשישות כה גדולה עד שהם מתחילים לתפקד באופן לקוי. יחד עם זאת, שינה עמוקה קשורה עם ייצור תאי חלבון. החלבונים הם אבן היסוד לבניית הגוף ולבניית תאים שתפקידם לתחזק ולתקן תאים פגועים. לשינה עם כך תפקיד מכריע בכשירות המוח.  
מדענים בכל העולם עדיין מנסים להבין מדוע בדיוק אנו זקוקים לשינה. בינתיים, נתונים שנאספו ממחקרים חשובים, מראים עד כמה נחוצה להישרדות שלנו. בהמשך ניתן למצוא מספר סיבות המבהירות עד כמה אפקטיבית השינה עבורנו ומה הנזק הנגרם לתפקוד הקוגניטיבי שלנו כתוצאה מחוסר שינה.
  • מבחנים למיומנויות בתחום המוטורי, הבחנה ויזואלית, יכולת התרעננות התפיסה הלשונית (מילים ומושגים חדשים) ומבנים תבוניים (מלשון תובנה), מראים כי נבדקים שנבחנו בתחומים הנ"ל במהלך 12 שעות וכללו בתוכם גם שינה, הראו תוצאות טובות יותר מן התוצאות של אותם נבדקים באותם תחומים שלא כללו שינה.
  • במחקר אחר, משתתפים נבחנו במספר מבחנים נוירו- קוגניטיביים במהלך תקופה של 14 ימים כאשר מספר שעות השינה הוגבל ל 4, 6 ו 8 שעות. ממצאים הראו, כי שינה של 4- 6 שעות רק למשך שבועיים, גורמת לחוסר בתפקוד ובערנות הפסיכו- מוטורית, בזיכרון העבודה ובתפוקה הקוגניטיבית. מצב זה מקביל ליומיים של מניעת שינה מוחלטת.
  • מניעת שינה חלקית, הוגדרה על ידי החוקרים כשינה של פחות מ 5 שעות שינה ביממה. באופן מסורתי ידועה כמשפיעה על מצב הרוח התפקוד הקוגניטיבי, מורידה את זמן התגובה ואת הדריכות ומשבשת את יכולת התפיסה העיבוד הקוגניטיבי ומשנה לרעה תחושות ורגשות.
  • לאחרונה, נתגלה כי מניעת שינה ללילה בודד, יוצרת חסר מובהק בפעילות המוח ההיפוקמפאלי, בכל הנוגע להצפנה ומדרוג זיכרון אפיזודי (זכירת סיטואציות/מצבים, השתלשלות אירועים), לרבות ירידה בתחזוק כללי של סוגי זיכרון. במילים אחרות, נמצא כי מניעת שינה יכולה ליצור חסר ביכולת המוח לפתח זיכרון חדש.
                                  
[Top]

רי מיינד - שיפור היכולות הקוגניטיביות. באתר: שיפור הזיכרוןמשחקי זיכרון,  אימון קוגניטיבי Check Up קוגניטיבי, SimpleMed אירגונית התרופות ועוד..

זיכרון  | משחק זיכרון | שיפור זיכרון | שיפור זכרון | סדנא לזיכרון | הפרעות קשב וריכוז | חדר כושר למוח | קוגניציה  | קשב וריכוז |  בעיית קשב וריכוז מבוגרים |  לקויות למידה 

  רי-מיינד 757 בע"מ| כתובת:  שרגא רפאלי 20/52 פתח תקווה | טלפון: 09-9564702 |  פקס:  03-7601090 |  דואר אלקטרוני: Info@re-mind.co.il  | מפת האתר

   
© כל הזכויות שמורות לרי מיינד שיפור הזיכרון

 

לייבסיטי - בניית אתרים